ایمیل مارکتینگ چیست

 

ایمیل مارکتینگ به این معتاست که ما با استفاده از ابزار ایمیل و ارسال پیام به مشتری های خود بازاریابی کنیم.

همانطور که خودتان میدانید تو اینباکس ایمیل همه ی ما ایمیل هایی از سمت مخاطبین ناشناس ارسال شده که ممکنه ما سریع پاک کنیم و فکر کنیم که ایمیل مارا هک کردند در صورتی که اینطوری نیست .

بسیاری از موسسات و شرکت ها با ایمیل مارکتینگ با هدف بازاریابی و جذب مشتریان خود و ارسال پیام هدفمند و کاربردی به مشتریان  قدیم خود ارتباط دوطرفه و بلند مدتی برقرار می کنند هم ارتباط خود با مشتریان قدیم را حفظ کی کنند و هم بازاریابی برای جذب مشتریان جدید انجام می دهند.

تاریخچه ایمیل مارکتینگ

 

شرکت Digital Equipment Corporation در سال ۱۹۷۸، گری توئرک (Gary Thuerk) به جای این که برای هر مشتری یک ایمیل‌ آماده و ارسال کند، محتوایی را اماده کرد و آن را همزمان برای حدود ۴۰۰ مشتری فرستاد. این کار اولین حرکت ایمیل مارکتینگ در دنیا یا به عبارتی اولین اسپم کردن با ایمیل بود!

تفاوت ایمیل مارکتینگ و تبلیغات ایمیلی

 

ممکن است بسیاری از ما ایمیل مارکتینگ و تبلیغات ایمیلی را مانند هم بدانیم درصورتی که اینطور نیست.

در ایمیل مارکتینگ محتوای پیام و هدف از پیام و تکررات ارسال پیام متفاوت از تبلیغات ایمیلی است. ممکن است در تبلیغات ایمیلی یک پیام را چندین بار برای تعداد زیادی از مشتریان ارسال کنیم که ممکن است باعث اسپم شدن از طریق مشتری باشد ولی در بازاریابی ایمیلی پیام خاصی برای تعداد خاصی از مشتریان ارسال می شود.

برای مثال اگر شما هم موبایل و کالای دیجیتال بفروشید و هم لوازم برقی منزل مشتریان شما بعضی خریدار کالای دیجیتال هستند و برخی خریدار کالای لوازم برخی و عده ای نیز هنوز از شما خریدی نکردند پس پیام های ارسالی این مشتریان باهم متفاوت است.

مزایای  ایمیل مارکتینگ

 

بازگشت سرمایه: اگر حرفه ای و هدفمند باشد در زمان کوتاهی بازگشت سرمایه رخ می دهد.

اثربخشی انی: کافیت یکبار امتحان کنید تا نتیجه ارسال ایمیل خود را ملاحضه کنید.

سریع و مقرن به صرفه: یکی از روش های بازاربای که خیلی ارزان و مقرون بصرفه است و اگر هدفمند انجام شود هم مشتریان خود را پیدا می کنید هم بازگشت سرمایه زود میسر میشود.

تحلیل رفتار مشتری: با این روش خیلی راحت  می توانید رفتار مشتری خود را تحلیل کنید و متوجه بشوید که کدام پیام  برایش جذاب تر بوده . کدام پیام را اصلا نگاه نکرده است.

 

معایب ایمیل مارکتینگ

 

تنها نقظ ضعف ان اسپم ایمیل توسط مشتریان می باشد که تا حدی با قابلیت delivery  روی نزخ دریافت پیام ایمیل روی موضوعاتی که شما بهش علاقمند هستید این اثرمنفی کمرنگ شده است.

انواع ایمیل مارکتینگ

 

در زمینه ، انواع مختلف ایمیل مارکتینگ را به 4 گروه تقسیم کردیم

ایمیل‌های خبری یا خبرنامه‌ها:

 

در این زمنیه شما ایمیل های کوتاه در قالب یک خبر و پیام های تبلیغاتی برای مخاطبین خود ارسال میکنید.

ایمیل‌های تبلیغاتی یا اسپانسری:

 

این نوع ایمیل را بیشتر شرکت هایی که به دنبال جذب بازدید کننده و مشتری هستند استفاده میکند. در این ایمیل‌ها اطلاعاتی درباره خصوصیات شرکت،‌ محصولات و خدمات آن ارائه می‌شود تا از این طریق بازدیدکنندگان بیشتری برای کسب‌وکار خود جذب کنند.

ایمیل‌های اختصاصی:

 

این نوع ایمیل ها درباره یک موضوع خاصی به مشتریان یا مخاطبین اطلاع رسانی میشود به عنوان مثال یک شرکت از طریق ایمیل اختصاصی به مشترکین خود در رابطه با تخفیف‌های ماهانه یا سالانه اطلاع دهد.

ایمیل‌های تبادلی:

 

 این نوع ایمیل‌ها برای تبادل اطلاعات بین شرکت‌ها و کاربران می باشد. مثلا، زمانی که شما به عنوان مشترک یک خبرنامه ثبت‌نام می‌کنیدبرخی از وب‌سایت‌ها، ایمیل‌های خوش‌آمدگویی را به صورت مجزا دسته بندی می‌کنند، این در حالی است که آنها هم در بین ایمیل‌های تبادلی قرار می‌گیرند.

چگونه ایمیل مارکتینگ موفق تری داشته باشیم؟

 

ایمیل مارکتینگ فقط ارسال انبوه ایمیل نیست. هدف ما در ارسال انبوه ایمیل کسب دارمد یا دستیابی به هر هدف مشابه میباشد. پس برای اینکه درصد موفقیت این نوع تبلغیات را بالا ببریم باید نکاتی را رعایت کنیم. در ادامه درباره چند مورد از موارد مهم اصول ایمیل مارکتینگ صحبت خواهیم کرد.

  1. شناخت مخاطبین ایمیل مارکتینگ

برای یک تبلیغات خوب، باید مخاطبینی را که به کسب و کار ما نیاز و علاقه دارند پیدا کنیم. میتوانید از بانک ایمیل های آماده استفاده کنید که دسته بندی شده اند.

  1. محتوای جذابی برای تبلیغات ایمیلی آماده کنید

ارائه یک لیست محصولات یا ارسال اخبار در قالب یک خبرنامه برای مخاطب بسیار جذاب نیست. زیرا اگر به دنبال محصولی باشد آن را در گوگل سرچ میکند، یا اخبار را از شبکه های اجتماعی دنبال میکند. بجای این روش های تکراری در ایمیل مارکتینگ بهتر است محتوای مخصوصی با طراحی زیبایی آماده کنید و ایمیل کنید،

ایمیل شما باید به اندازه‌ای جذاب باشد که همه مشتاق دریافت کردن و باز کردنش باشند.

  1. دعوت به تعامل در ایمیل

قطعا در ایمیل تان هدفی را دنبال میکنید. این هدف میتواند دعوت به خواند یک مقاله، بازدید از یک ویدئو یا محصول و … باشه. در اصطلاح به آن Call to Action میگویند.

  1. تست و بهینه سازی مداوم

پس از بررسی گزارش ایمیل های ارسالی و رفتار مخاطبین، میتوانید ایده‌ها و طراحی‌‌های مختلف را تست کنید. طرح‌بندی متفاوت، استفاده از تصاویر، دکمه‌های CTA با رنگ و متن مختلف و در نهایت لحن صمیمی یا رسمی را تست کنید. ببینید کدام یکی از این حالت‌ها بازخورد بهتری دارد.

کلام آخر

 

در این مطلب، تلاش کردیم که ایمیل مارکتینگ را از جهات مختلف بررسی کنیم. امیدوارم از مطالعه آن لذت برده باشید. همچنین اگر شما نظری یا تجربه ای درباره ایمیل مارکتینگ دارید با ما به اشتراک بگذارید. 

معرفی خدمات نور وب

seo

سئو و بهینه سازی سایت

متخصصین نوروب به شما کمک می کنند که در نتایج موتورهای جستجو دیده شوید و بازدید کننده‌های بیشتری را جذب سایت و محصولات خود نمایید.

web

طراحی سایت

برنامه نویسان نوروب آمادگی توسعه و طراحی انواع وبسایت را دارند. هدف ما ایجاد سایت، مطابق با اصول سئو و با طراحی زیبا می‌باشد.

content

بازاریابی محتوایی

تیم تولید محتوای ما استراتژی خلاقانه‌ای برای محتوای کسب و کار شما تدوین می کنند که در نهایت با تاکتیک‌های سئو منجر به تولید سرنخ فروش بیشتر می شود.