آژانس دیجیتال مارکتینگ نوروب
  • صفحه اصلی
  • خدمات ما
    • خدمات سئو
      • مشاوره سئو
    • خدمات اینستاگرام
      • ارسال دایرکت انبوه اینستاگرام
      • شناسایی فالور فیک در اینستاگرام
    • خدمات تلگرام
      • ربات ارسال پیام انبوه تلگرام
      • ارسال پیام گروهی تلگرام
      • تبلیغات در تلگرام
    • خدمات واتس اپ
      • ارسال پیام انبوه در واتساپ تضمینی
      • ارسال پیام گروهی در واتساپ
      • تبلیغات در واتساپ
    • خدمات طراحی سایت
      • طراحی سایت فروشگاهی
      • طراحی سایت آموزشگاهی
      • طراحی سایت شرکتی
      • طراحی سایت پزشکی
    • بانک شماره موبایل
    • خدمات تولید محتوا
    • ایمیل مارکتینگ
  • وبلاگ
  • درباره ما
  • تماس با ما
منو
  • صفحه اصلی
  • خدمات ما
    • خدمات سئو
      • مشاوره سئو
    • خدمات اینستاگرام
      • ارسال دایرکت انبوه اینستاگرام
      • شناسایی فالور فیک در اینستاگرام
    • خدمات تلگرام
      • ربات ارسال پیام انبوه تلگرام
      • ارسال پیام گروهی تلگرام
      • تبلیغات در تلگرام
    • خدمات واتس اپ
      • ارسال پیام انبوه در واتساپ تضمینی
      • ارسال پیام گروهی در واتساپ
      • تبلیغات در واتساپ
    • خدمات طراحی سایت
      • طراحی سایت فروشگاهی
      • طراحی سایت آموزشگاهی
      • طراحی سایت شرکتی
      • طراحی سایت پزشکی
    • بانک شماره موبایل
    • خدمات تولید محتوا
    • ایمیل مارکتینگ
  • وبلاگ
  • درباره ما
  • تماس با ما
پنل کاربری
سئو

تاثیر الگوریتم Mobile First Index در سال 2021 بر سئو سایت

Alireza eo alireza.eo اکتبر 7, 2021 0 نظرات
Career Application Concept Isometric

الگوریتم Mobile First Index چیست و چه تاثیری بر سایت دارد؟

امروزه طبق آمارها حدود 70 درصد کاربران با تلفن‌های همراه خود به جستجو در گوگل می‌پردازند. به همین دلیل گوگل نیز برای راحتی کاربران الگوریتم Mobile First Index را ایجاد کرده است.

گوگل همیشه و در قسمت های مختلف بیان کرده که هدف او راحتی کاربران در هنگام سرچ می باشد. همچنین طبق آمارها نیز بیشتر افراد از تلفن همراه برای جستجو استفاده می‌کنند. پس طبیعی است که گوگل به چگونگی ورژن موبایل سایت توجه زیادی بکند.

به همین دلیل تیم نوروب دست به انجام تحقیق در زمینه الگوریتم Mobile First Index زده است. نتایج این تحقیق و جستجو در این مقاله برای شما گردآوری شده است.

به عنوان طراح سایت و یا متخصص سئو قطعا به نکات الگوریتم MFI نیاز خواهید داشت. پس توصیه ما به شما عزیزان اینست که این مقاله را از دست ندهید و تا پایان همراه ما باشید.

الگوریتم Mobile First Index چیست؟

این الگوریتم نیز یک الگوریتم موثر بر سئو است. تعدادی از الگوریتم‌های گوگل بر سئو ی سایت شما تاثیر دارند. الگوریتم‌هایی مانند پاندا، رقص گوگل، مرغ مگس خوار و … .

الگوریتم Mobile First Index را می‌توان یکی از مهم‌ترین الگوریتم‌های گوگل درنظر گرفت. چرا که اگر قبلا داشتن نسخه ی موبایل یک مزیت بود؛ اکنون این گونه نیست. یعنی این که همه ی سایت‌ها برای ایندکس شدن نیاز به ریسپانسیو بودن دارند.

اساسا این الگوریتم برای تلفن‌های همراه ایجاد شده است. طرز کار آن نیز به این شکل است که معیار جستجوها را تلفن همراه قرار می‌دهد، نه کامپیوتر. دلیل آن نیز همانطور که گفتیم این است که اکثر افراد برای سرچ از تلفن همراه خود استفاده می کنند.

چه بخواهید، چه نخواهید باید بدانید که گوگل به این الگوریتم خیلی دقت میکند. شما باید توجه ویژه ای به داشتن یک سایت ریسپانسیو داشته باشید. نه برای این که امتیازی کسب کنید، بلکه برای این که امتیاز منفی از سوی گوگل دریافت نکنید.

طبق این الگوریتم گوگل محتوایی که در تلفن ها نمایش داده می‌شوند را بیشتر در جستجوهای خود نمایش دهد. اما خب مانند سایر الگوریتم‌ها این موضوع کاملا صفر و صدی نیست. یعنی قرار نیست که گوگل محتوای کامپیوتر را رها کند.

در گذشته گوگل صفحات نسخه ی دسکتاپ سایت را بررسی می کرد. اما همانطور که گفتیم ریسپانسیو بودن سایت شما یک مزیت حساب می شد که در رشد رتبه تاثیر داشت.

اما از سال ۲۰۱۸ طبق الگوریتم Mobile First Index گوگل رتبه بندی سایت‌ها را بر اساس محتوای موبایل سایت‌ها بررسی می‌کند.

۴ مدل از سایت‌هایی که الگوریتم Mobile First Index اثر می‌گذارد

درست است که می توان گفت این الگوریتم بر تمام سایت‌ها اعمال می‌شود؛ اما چیزی که مشخص است اینست که بر همه ی سایت‌ها تاثیر یکسانی ندارد. در نتیجه به طور کلی می‌توانید سایت‌هایی که تحت تاثیر این الگوریتم قرار می‌گیرند را به ۴ دسته کلی تقسیم کنیم:

1.نسخه ی موبایل و دسکتاپ یکسان

یک مدل سایت وجود دارد که نسخه ی دسکتاپ و موبایل دقیقا یکسانی دارد. در این صورت، اگر محتوای شما در این دو دستگاه یکسان باشد پس گوگل هم تفاوتی بین آن‌ها قائل نمیشود. در نتیجه با نسخه ی موبایل شما هم رفتاری مانند نسخه ی لپتاپ صورت می‌گیرد.

از طرف دیگر نیز باید ریسپانسیو نبودن سایت‌ خود را یک امتیاز منفی در سئو بدانید. گوگل نیز بخاطر آن امتیاز خوبی به سایت شما نخواهد داد. سایت‌های معروف زیادی نیز می‌توان نام برد که نسخه ی موبایل و دسکتاپ آن‌ها یکسان است.

2.سایت‌های ریسپانسیو

دقت کنید که ریسپانسیو بودن نباید باعث تغییر در محتوا شود. بلکه نحوه ی نمایش محتوا در ریسپانسیو تغییر خواهد کرد. در نتیجه الگوریتم Mobile First Index بر درک گوگل از محتوا تاثیری نخواهد گذاشت.

باید بدانید که اگر سایت شما ریسپانسیو باشد ولی محتوای آن را در موبایل مخفی کنید؛ می‌تواند بر رتبه ی سایت شما تاثیر گذار باشد.

برای مثال تصور کنید که مطلبی در سایت منتشر کرده اید. قسمتی از صفحه ی این مطلب را در تلفن همراه غیرفعال و یا مخفی کرده اید. این کار باعث می‌شود هنگامی که کاربری با تلفن همراه وارد سایت شما می‌شود با بخشی از محتوا روبرو نشود.

گوگل نیز پس از بررسی از طریق الگوریتم موبایل ایندکس این محتوا را نادیده می‌گیرد و آن را بی اهمیت میشمارد.

3.ساخت آدرس جدا برای نسخه موبایل

سایت‌های یک آدرس برای نسخه ی دسکتاپ دارند که در مرورگر نمایش داده می‌شود. برخی سایت‌ها برای نسخه ی موبایل سایت خود یک آدرس دیگر مجزا از آدرس اصلی سایت در نظر می‌گیرند.

باید بدانید که در این روش، گوگل فقط به آنالیز محتوای آدرس مجزای موبایل می پردازد. در نتیجه می‌توان گفت سایت‌های این دسته، بیشتر از دو دسته ی قبل مورد توجه گوگل قرار می‌گیرند.

4.داینامیک سروینگ

برخی سایت‌ها نیز وجود دارند که اگر بررسی کنید متوجه می‌شوید که در هیچکدام یک از این دسته‌ها قرار نمی‌گیرند. این سایت‌ها با اینکه هر دو نسخه ی دسکتاپ و ریسپانسیو بر روی یک آدرس هستند.

اما در این سایت‌ها اتفاقی دیگر رخ می‌دهد. هنگامی که نسخه ی موبایل سایت را باز میکنید علاوه بر نحوه ی نمایش و چینش محتوا، کد‌های آن صفحه نیز تغییر می کند. به روش این دسته از سایت‌ها داینامیک سروینگ گفته می‌شود.

می‌توان گفت تا پیش از اجرای الگوریتم Mobile First Index نسخه ی دسکتاپ از اهمیت بیشتری برخوردار بود. اما با روی کار آمدن این الگوریتم، گوگل مستقیما به سرغ نسخه ی موبایل سایت می‌رود. در نتیجه نیز، محتوای آن را آنالیز می‌کند.

در برابر الگوریتم Mobile First Index واکنشگرا بودن کافیسیت؟

همانطور که تا کنون گفته ایم، ریسپانسیو بودن سایت تا حدودی برای پاسخ به این الگوریتم به ما کمک می‌کند. اما باید بدانید که این همه ی ماجرا نیست. در مقالات متعدد نیز گاها تکرار کرده ایم که صرفا توجه کردن به یک الگوریتم شما را به رتبه‌های بالا نمی رساند.

در نتیجه درمورد این الگوریتم نیز چنین است. شما تنها با ریسپانسیو بودن نمی‌توانید پاسخ مناسبی از گوگل دریافت کنید. این که سایت شما با موبایل سازگار باشد به موضعات متعددی بستگی دارد.

اگر سایت شما ریسپانسیو باشد اما سرعت لود بالایی داشته باشد عملا کاری نکرده اید. به نوعی می‌توان گفت یکی از عوامل موثر بر موبایل فرندلی همین سرعت لود سایت است. در ضمن تاکید همیشه ی ما بر تولید محتوای مناسب است.

باید سعی کنید که بتوانید محتوای مناسب و کاربرپسند تولید کنید. در محتوای سایت خود از تصاویر بهینه شده و کم حجم استفاده کنید. این کار به سرعت بارگذاری سایت شما نیز کمک می‌کند.

همچنین این که کاربران وارد شده به سایت شما چقد در آن می‌مانند نیز یکی دیگر از عوامل به شمار می‌آید. مانند الگوریتم‌های دیگر، کار کردن با الگوریتم Mobile First Index نیز به عوامل متعددی بستگی دارد. اما همانطور که می‌بینید در بیشتر این الگوریتم‌ها نکات یکسانی ذکر می‌شود.

همانطور که گفتیم گوگل ابتدا به سراغ نسخه ی موبایل شما می‌رود. اما جای نگرانی وجود ندارد. شما می‌توانید از AMP که مخفف شده از عبارت Accelerated Mobile Pages می‌باشد استفاد کنید.

این پروژه توسط گوگل ارائه شده است و با استفاده از برخی کدها سرعت لود صفحات سایت شما در موبایل را افزایش می‌دهد. پس شما نیز می‌توانید از این موضوع برای بالا بردن سرعت نسخه ی موبایل سایت خود از آن استفاده کنید.

چطور به وجود الگوریتم Mobile First Index در سایت خود پی ببریم؟

هنگامی که گوگل این الگوریتم را به سراغ سایت شما بفرستد، یک ایمیل برای شما ارسال می‌شود. همچنین در گوگل سرچ کنسول نیز این موضوع اطلاع رسانی می‌شود.

در این الگوریتم باید بگوییم که نباید نگران از بین رفتن مطالبی باشید که در تلفن همراه نمایش داده نمی‌شود. اما بیایید قبول کنیم که ارزش کمتری خواهد داشت. پس باید سعی کنید اطلاعات مهم را همیشه در اختیار کاربر قرار دهید.

دقت کنید که هر محتوایی در صفحه موبایل که برای دیده شدن نیازمند اقدامی از سوی کاربر،‌ مانند کلیک کردن، باشد ارزش پایین تری خواهد داشت. اما به هرحال ارزش خود را دارد. برای مثال می‌توان به لیست‌‌های کشویی و آکاردئونی اشاره کرد.

برای اینکه بدانید نسخه ی موبایل سایت شما چگونه است می‌توانید از یک ابزار استفاده کنید. این ابزار از سوی گوگل ارائه شده است و به رایگان در اختیار کاربران قرار دارد.

شما برای تست کردن ریسپانسیو بودن سایت خود می‌توانید از آدرس https://search.google.com/test/mobile-friendly استفاد کنید. پس از ورود به این لینک، آدرس سایت خود را وارد کنید. سپس این ابزار به بررسی سایت شما خواهد پرداخت. در نهایت نیز نتیجه را به شما نمایش می‌دهد که اگرسایت شما با خطایی روبرو شده باشد، راه حل آن را نیز به شما ارائه می‌دهد.

۱۳ نکته برای آماده شدن در برابر الگوریتم Mobile First Index

در این قسمت قصد داریم یک سری نکات مهم را برای شما بیان کنیم تا به بهترین شکل بتوانید با الگوریتم Mobile First Index کار کنید.

بهتر بودن داینامیک سروینگ از دو آدرس مجزا

همانطور که گفتیم اگر برای نسخه ی موبایل خود دو آدرس مجزا درنظر بگیرید بیشتر مورد توجه و زیر ذره بین گوگل خواهید بود. پس بهتر است نسخه ی موبایل خود را به صورت بهینه شده از نسخه ی دسکتاپ قرار دهید.

ساختار یک‌دست

دقت کنید که ساختار هر دو نسخه یکی باشد. هر دو نسخه باید یک محتوا را نمایش دهند. عکس و متن و محتوا باید دقیقا به همان ترتیبی باشد که در دسکتاپ نمایش داده می‌شود. لینک سازی ها نیز باید به یک شکل باشد.

استفاده از اسکیما

در مقاله ای درمورد اسکیما به طور مفصل صحبت کرده ایم. شما می‌توانید با استفاده از اسکیما‌ها توضیحاتی را به موتور جستجو ارائه دهید. این کار باعث افزایش فهم محتوا توسط گوگل خواهد شد. همچنین از تگ‌ها متا نیز می‌توانید استفاده کنید. دقت داشته باشید که این دومورد باید در هر دو نسخه یکسان باشد.

محتوای مخفی ایجاد نکنید

پیش از الگوریتم Mobile First Index محتوای مخفی برای گوگل تفاوتی ایجاد نمی‌کرد. اما پس از آن به این نوع محتوا نیز اهمیت می‌دهد.

برای مثال در نسخه ی موبایل شما مجبورید تا از تب ها و کشوها برای مطالب خود استفاده کنید. به همین دلیل سختی کار شما در اینجاست که مطالب مهم را از دید کاربر پنهان نکنید.

استفاده از سایدبار و فوتر

دقت کنید که اگر محتوای ارزشمندی در فوتر و یا سایدبارها دارید حتما آن را در تلفن نیز نمایش دهید. برای این کار می‌توانید جای آن‌هار تغییر دهید.

از Flash استفاده نکنید

به دلیل اینکه تلفن‌های همراه و مرورگرها به خوبی از Flash پشتیبانی نمی‌کنند به هیچ وجه از طراحی فلت استفاده نکنید. همچنین این طرح ها سرعت لود سایت‌ را نیز افزایش می‌دهند.

طراحی به روش Mobile First Design

در این روش ابتدا سایت‌ها برای نسخه ی موبایل طراحی می‌شوند. سپس طراح سایت موارد لازم که باید بصورت اضافی در نسخه ی دسکتاپ نمایش داده شود را اضافه می‌کند.

استفاده از نقشه ی سایت

نقشه ی سایت یک فایل XML است که برای آگاه سازی گوگل از تمام صفحات سایت ایجاد می‌شود. با این فایل سایت شما سریعتر ایندکس خواهد شد.

ایجاد محتوای مفید

در همه ی الگوریتم‌های مربوط به سئو موضوعی به نام تولید محتوای مفید و کاربرپسند وجود دارد. الگوریتم Mobile First Index نیز از این قاعده مستثنا نیست. شما باید برای جلب رضایت کاربر محتوایی مفید تولید کنید.

دقت کنید که اندازه سایزهای داخل موبایل به شکلی باشد که قابل دیدن و خواندن باشد. سایزهایی مانند سایز عکس، فونت و قسمت‌های مختلف.

استفاده از منوی آکاردئون

سعی کنید در محتوای خود، مطالب کم اهمیت را در منوهای کشویی یا آکاردئونی قرار دهید. در این روش، یک عنوان توسط کاربر دیده میشود که باید برای دیدن مطالب کامل آن بر روی آن کلیک کند.

افزایش سرعت سایت

در مباحث مختلف سئو با افزایش سرعت سایت روبرو می‌شوید. اگر سرعت سایت شما پایین باشد کاربر خارج می‌شود و به سراغ سایت دیگری می‌رود. در نتیجه این می‌تواند برای شما یک امتیاز منفی باشد.

سعی کنید سرعت لود در هردو نسخه را افزایش دهید.

از AMP استفاده کنید

همانطور که کمی پیش تر گفتیم سعی کنید از AMP استفاده کنید. برای این کار می‌توانید از افزونه ها کمک بگیرید.

موبایل فرندلی باشید

همه ی اقدامایت که برای موبایل فرندلی بودن انجام می‌شود در رتبه بندی سایت نقش دارد.

همانطورکه قول داده بودیم سعی کردیم تا مانند دیگر مقالات نوروب شمارا با موضوع الگوریتم Mobile First Index به بهترین شکل آشنا کنیم. در این مورد به روش هایی نیز اشاره کردیم که هنگام مواجه شدن با این الگوریتم به شما کمک خواهد کرد. در نهایت نیز اگر برای شما سوالی ایجاد شده است می‌توانید از تیم نوروب در این زمینه کمک بگیرید.

 

7
175 نمایش ها
Alireza eo
دربارهAlireza eo
0 تا 100 درباره وردپرس (wordpress)قبلی0 تا 100 درباره وردپرس (wordpress)اکتبر 5, 2021
جوملا چیست و ویژگی های جوملا در سال 2021اکتبر 15, 2021جوملا چیست و ویژگی های جوملا در سال 2021مرحله بعدی

Related Posts

سئو

الگوریتم پاندا در باغ وحش گوگل

شماهم درهنگام طراحی‌سایت حتما اسامی برخی از الگوریتم‌های گوگل را شنیده‌اید. الگوریتم...

Alireza eo alireza.eo سپتامبر 2, 2021
سئو

الگوریتم گوگل دنس (Google Dance) چیست؟

الگوریتم گوگل دنس (Google Dance) می توان گفت در دنیای سئو کار با الگوریتم‌های گوگل هم...

Alireza eo alireza.eo اکتبر 3, 2021

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی ها
دسته‌ها
  • اینستاگرام 7
  • تلگرام 9
  • دسته‌بندی نشده 1
  • سئو 15
  • طراحی سایت 6
  • واتساپ 3
پست های اخیر
  • بهترین متخصص سئو در محمودآباد
    آوریل 4, 2022
  • بهترین متخصص و سئو کار حرفه ای در بابل
    بهترین متخصص و سئو کار حرفه ای در بابل
    آوریل 2, 2022
  • بهترین متخصص انواع طراحی سایت حرفه ای در آمل
    بهترین متخصص انواع طراحی سایت حرفه ای در آمل
    مارس 9, 2022
آژانس دیجیتال مارکتینگ نوروب

آژانس بازاریابی نوروب

  • مازندران، آمل، خیابان امام رضا
  • 09013146293
  • eonorweb@gmail.com
Facebook Instagram Linkedin Telegram
خدمات نوروب

خدمات ما

  • مشاوره سئو
  • طراحی سایت
  • ارسال پیام انبوه در واتساپ
  • ارسال پیام انبوه در تلگرام

نیاز به مشاوره دارید؟

همکاران ما پاسخگو شما خواهند بود

درخواست مشاوره

تمام حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به آژانس بازاریابی نور وب بوده و هرگونه کپی برداری از آن پیگرد قانونی دارد