آژانس دیجیتال مارکتینگ نوروب
  • صفحه اصلی
  • خدمات ما
    • خدمات سئو
      • مشاوره سئو
    • خدمات اینستاگرام
      • ارسال دایرکت انبوه اینستاگرام
      • شناسایی فالور فیک در اینستاگرام
    • خدمات تلگرام
      • ربات ارسال پیام انبوه تلگرام
      • ارسال پیام گروهی تلگرام
      • تبلیغات در تلگرام
    • خدمات واتس اپ
      • ارسال پیام انبوه در واتساپ تضمینی
      • ارسال پیام گروهی در واتساپ
      • تبلیغات در واتساپ
    • خدمات طراحی سایت
      • طراحی سایت فروشگاهی
      • طراحی سایت آموزشگاهی
      • طراحی سایت شرکتی
      • طراحی سایت پزشکی
    • بانک شماره موبایل
    • خدمات تولید محتوا
    • ایمیل مارکتینگ
  • وبلاگ
  • درباره ما
  • تماس با ما
منو
  • صفحه اصلی
  • خدمات ما
    • خدمات سئو
      • مشاوره سئو
    • خدمات اینستاگرام
      • ارسال دایرکت انبوه اینستاگرام
      • شناسایی فالور فیک در اینستاگرام
    • خدمات تلگرام
      • ربات ارسال پیام انبوه تلگرام
      • ارسال پیام گروهی تلگرام
      • تبلیغات در تلگرام
    • خدمات واتس اپ
      • ارسال پیام انبوه در واتساپ تضمینی
      • ارسال پیام گروهی در واتساپ
      • تبلیغات در واتساپ
    • خدمات طراحی سایت
      • طراحی سایت فروشگاهی
      • طراحی سایت آموزشگاهی
      • طراحی سایت شرکتی
      • طراحی سایت پزشکی
    • بانک شماره موبایل
    • خدمات تولید محتوا
    • ایمیل مارکتینگ
  • وبلاگ
  • درباره ما
  • تماس با ما
پنل کاربری
سئو

استراکچر دیتا چیست و شرح وظایف آن

Alireza eo alireza.eo سپتامبر 19, 2021 0 نظرات

در کنار مباحثی مثل آموزش سئو پیشرفته و آموزش اسکیما، آموزش استراکچر دیتا نیز اهمیت دارد. شما امروزه در بحث طراحی سایت نیاز دارید تا با صطلاحات زیادی آشنا باشید. خیلی از مواقع راه حل مشکل سایت شما با شناخت مشکل حل می‌شود.

از همین رو لازم است تا با اصطلاحی به نام استراکچر دیتا یا داده‌های ساختار یافته نیز آشنا باشید. گوگل نیز هر روزه سعی در بهتر کردن رابط کاربری خود دارد. یکی از این موارد که مورد توجه قرار گرفته است؛ همین داده‌های ساختار یافته می‌باشد.

در این مقاله سعی داریم تا به طور کامل به این نوع داده‌ها بپردازیم. پس به شما نیز توصیه می‌کنیم در صورتی که طراح یا مدیر یک سایت هستید؛ این مقاله را از دست ندهید.

استراکچر دیتا چیست؟

همانطور که گفتیم در این مقاله قصد داریم به آموزش استراکچر دیتا بپردازیم. همچنین تاثیر این داده‌ها را بر سئو بررسی خواهیم کرد. باید بدانیم که این داده‌ها از نظر گوگل چه اهمیتی دارند.

در بحث آموزش استراکچر دیتا باید بدانید که، این داده‌ها برای موتورهای جستجو قابل بررسی هستند. به طور کلی اطلاعاتی هستند که در صفحات سرچ به صورت ساختار یافته و منظم به کاربر نمایش داده می‌شوند.

در این زمینه یکی از اصلی‌ترین رفرنس‌ها سایت اسکیما(scema.org) می‌باشد. در این سایت اطلاعاتی برای راهنمایی طراحان سایت درمورد استراکچر دیتاها قرار گرفته‌ است. این سایت در سال ۲۰۱۱ به منظور قرار دادن اطلاعات به روز و مناسب درمورد استراکچر دیتاها ایجاد شده است.

در این مقاله نیز از برخی از مطالب این سایت استفاده می‌کنیم. به شما نیز توصیه می‌کنیم ادامه آموزش استراکچر دیتا را دنبال کنید.

باید بدانید که به عمل ایجاد این داده‌های ساختار یافته، استراکچر دیتا مارک آپ (structured data markup) گفته می‌شود. در بین طراحان سایت و سئو کاران ممکن است با چنین اصطلاحاتی رو به رو شوید.

معنی مارک آپ، نشانه گذاری است. استفاده از این داده‌ها نیز در سایت‌ها به طبقه بندی شدن اطلاعات شما کمک می‌کند. در نهایت نیز این اطلاعات به شکل قابل فهمی در اخیتار موتورهای جستجو قرار می‌گیرد.

هدف موتورهای جستجو از جمله گوگل راحتی کاربران است. همچنین داده‌های ساختار یافته نیز با دسته بندی کردن اطلاعات، به کاربران کمک می‌کنند. به همین دلیل گوگل و سایر موتورهای جستجو به استراکچر دیتاها توجه زیادی می‌کنند. همین درک بهتر از سوی کاربر و توجه موتورهای جستجو باعث افزایش رتبه شما از نظر سئو می‌شود.

مشابه بحثی که درمورد زبان‌های برنامه نویسی مانند HTML وجود دارد؛ در آموزش استراکچر دیتا نیز با نشانه گذاری روبرو هستیم. زبان HTML اطلاعات را برای مرورگرهایی مانند فایرفاکس و کروم و اپرا و دیگر مرورگرها نشانه گذاری می‌کند. اما استراکچر دیتاها برای موتورهای جستجو اطلاعاتی را نشانه گذاری می‌کنند تا قابلیت فهم بیشتری داشته باشد.

همین داده‌های ساختار یافته باعث می‌شوند تا با دسته بندی کردن داده‌هایی مثل ویدیو و نوشته و تصاویر؛ موتور های جستجو درک بهتری از اطلاعات داخل سایت داشته باشند. پس از درک و متوجه شدن گوگل، این اطلاعات نیز در نتایج گوگل نمایش داده خواهند شد.

آموزش استراکچر دیتا و وظایف آن

همانطور که گفتیم استراکچر دیتاها وظیفه نشانه گذاری اطلاعات داخل سایت را بر عهده دارند. این نشانه گذاری‌ها باعث بهبود نظم و سامان‌دهی اطلاعات شما خواهد شد. در زندگی واقعی نیز شما هر روزه درحال دسته بندی اطلاعات خود هستید. برنامه ریزی می‌کنید و یک سری موارد را برای درک بهتر خود نشانه گذاری می‌کنید.

برای مثال هنگام ایجاد یک لیست، احتمالا یا بر اساس اولویت آن‌ها را مرتب می‌کنید یا بر اساس حروف الفبا. در نتیجه، این سامان‌دهی ها باعث بالا رفتن درک شما و بهبود فرایند انجام کارها خواهد شد.

دقیقا موضوع مشابهی نیز در وبسایت‌ها وجود دارد. از ابتدای آموزش استراکچر دیتا نیز ما بر آن تاکید داشته ایم. با نشانه گذاری کردن اطلاعات و طبقه بندی شدن آن‌ها هنگام سرچ کاربران، گوگل اطلاعات بهتری را به آن‌ها نمایش می‌دهد. در نتیجه نیز سایت شما جایگاه بهتری کسب خواهد کرد.

شما داده‌ها را ساختار یافته می‌کنید و می‌نشینید تا کارهایی که موتورهای جستجو با آن‌ها انجام می‌دهند را ببینید. همانطور که بالاتر گفتیم، سایت اسکیما به عنوان یک منبع در این زمینه است. این سایت همواره در حال توسعه است. در نتیجه می‌توان انتظار داشت که در آینده از این داده‌های ساختار یافته استفاده‌های بیشتری خواهد شد.

امروزه نیز یک سری از موارد به عنوان جستجوی غنی وجود دارند. به گفته گوگل دیگر از ریچ اسنیپت‌ها استفاده نمی‌شود و به آن‌ها جستجوی غنی گفته خواهد شد. شما هنگام سرچ نیز این موارد را می‌توانید در صفحات نتایج گوگل نیز پیدا کنید. در ادامه آموزش استراکچر دیتا به این موارد خواهیم پرداخت.

گراف دانش

یکی از مهم‌ترین استفاده‌ها از استراکچر دیتاها گراف یا نمودار دانش است. این نمودار در سمت راست نتایج گوگل نمایش داده می‌شود. خود گوگل نیز موارد مربوط به این نمودار را پر خواهد کرد. گوگل اطلاعات خود را از داده‌های ساختار یافته یا همان استراکچر دیتاهای شما به دست خواهد آورد.

این گراف یک باکس بزرگ است که جزئیات مختلفی را از اطلاعات نشانه گذاری شما نمایش خواهد داد. شما می‌توانید اطلاعاتی مانند لوگو، نام برند یا شرکت خود و اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی خود را در این نمودار نمایش دهید.

این باکس که در سمت راست نتایج گوگل نمایش داده خواهد شد تاثیر زیادی در سئو خواهد داشت. کاربران هنگام سرچ به این اطلاعات توجه زیادی خواهند کرد.

آموزش استراکچر دیتا و نتایج غنی شده در موبایل

در تلفن‌های همراه تعداد بیشتری از نتایج غنی وجود خواهد داشت. مکان‌های خاص، دستورالعمل‌ها، دوره‌ها و موارد زیاد دیگری در موبایل به صورت دیگری نمایش داده خواهند شد.

همچنین این نتایج به صورت کشویی یا بصورت کروسل نمایش داده‌خواهند شد. همانطور که گفتیم گوگل توجه زیادی به این موارد می‌کند. تنها کافیست تا اطلاعات خود را دسته بندی کنید؛ تا گوگل از آن‌ها استفاده کند و نتایج غنی تری به کاربران نمایش دهد.

نباید فراموش کنیم که استفاده از استراکچر دیتا ها در همه جا به ما کمک خواهند کرد. در گوشی‌ها نیز این داده‌ها استفاده خواهند شد و نتایج آن نیز به نمایش گذاشته می‌شود. باید دقت کنید که استراکچر دیتاهای شما باید با معیارهای گوگل هم‌خوان باشد. هرچه تطابق بیشتری با این معیارها داشته باشد نتایج جالب‌تری را خواهید دید.

شما با آموزش استراکچر دیتا و رعایت معیارهای گوگل می‌توانید به کاربران خود کمک زیادی بکنید. پیش‌تر نیز گفته‌ایم که باید در این راه از سایت اسکیما نیز کمک بگیرید. در این سایت مشاهده می‌کنید موارد زیادی وجود دارد که می‌توانید به عنوان استراکچر دیتا در سایت خود ایجاد کنید.

دقت کنید که قبل از اجرای استراکچر دیتا نیز باید بدانید که قصد چه ساختاربندی را دارید. می‌خواهید چگونه داده‌های خود را طبقه بندی کنید. آیا ویدیویی در سایت شما وجود دارد؟ آیا در سایت خود محصولی را برای فروش ارائه می‌دهید؟ و موارد دیگر از این دست. شما باید همواره از آپدیت‌ها و راهنمایی‌های موتورهای جستجو استفاده کنید تا بدانید آن‌ها به دنبال چه چیزی هستند.

هنگام مطالعه ی دستورالعمل‌های موتورهای جستجو هرگز به دنبال کارهای سخت و پیچیده نروید. آسان‌ترین‌ها را برای سایت خود در نظر بگیرید. زیرا باید بتوانید داده‌ها را با معیارها تطبیق دهید. در نتیجه از موارد گنگ و پیچیده دوری کنید.

آموزش استراکچر دیتا و موارد دسته بندی داده‌ها

این که چگونه داده‌ها خود را دسته بندی کنید را باید از سایت اسکیما پیگیری کنید. همانطور که گفتیم در این سایت موارد زیادی وجود دارد. شما هرگز نباید به دنبال موارد سخت و پیچیده باشید. همچنین دقت کنید که در برخی از این موارد تعداد زیادی سایت هستند که از آن‌ها استفاده می‌کنند. اما برخی موارد دیگر را برخی از سایت‌ها استفاده می‌کنند.

در ادامه آموزش استراکچر دیتا برخی از این موارد را بررسی خواهیم کرد. به شما نیز توصیه می کنیم اگر در سایت خود موارد زیر را دارید حتما آن‌ها را طبقه بندی و نشانه گذاری کنید. این کار به بهبود رتبه شما کمک زیادی خواهد کرد.

مقالات سایت: مقالات سایت مجموعه ای از نوشته‌ها هستند. این نوشته‌های می‌توانند خبر باشند یا نتیجه ی یک تحقیق. همچنین می‌توانند مقالات فنی و یا یک پست آموزشی مثل همین آموزش استراکچر دیتا باشند.

کتاب های داخل سایت: امروزه مفهوم کتاب تغییرات زیادی کرده است. دیگر فرقی ندارد که کتابی که مطالعه می‌کنید چاپی است یا یک فایل دیجیتال. به هرحال یک کتاب محسوب می‌شود. در نتیجه شما نیز می‌توانید کتاب‌های سایت خود را با روش‌های گوناگون نشانه گذاری و طبقه بندی کنید.

دور‌های آموزشی شما: امکان دارد در سایت خود به فروش دوره‌های آموزشی مشغول باشید. به همین دلیل می‌توانید از این دوره‌ها در ساختار بندی دیتاهای خود استفاده کنید.

سوالات متداول سایت: شما برای سوالاتی که همواره از سوی مشتریان خود با آن مواجه می‌شوید بهتر است یک صفحه درست کنید. در این صفحه به این سوالات پاسخ دهید. در نهایت نیز با کمک افزونه‌ها این سوالات را در نتایج غنی به نمایش بگذارید.

مقالات چگونه: مقالاتی که در سایت خود برای رفع یک سوال از کاربران ایجاد کرده اید را نیز طبقه بندی کنید. برای مثال برخی از مقالات سایت که در عنوان آن‌ها عبارت چگونه به کار رفته است را می‌توانید علامت گذاری کنید.

موسیقی، پادکست و صوت: در آموزش استراکچر دیتا نباید موسیقی‌ها را فراموش کنید. این نوع داده‌ها تاثیر زیادی در نتایج غنی گوگل خواهند داشت. در سایت اسکیما نیز به چند مورد از دسته بندی‌های موسیقی اشاره شده است.

صفحات پرسش و پاسخ درسایت: این صفحات نیز قابل استفاده در نشانه گذاری هستند. باید دقت کنید که این صفحات از صفحه سوالات متداول متفاوت هستند. برای نشانه گذاری این داده‌ها نیز می‌توانید از افزونه‌های سئو کمک بگیرید.

دستور پخت مواد غذایی: اگر سایت آشپزی دارید از دستور پخت‌ها برای نشانه گذاری غافل نشوید. این دستورالعل‌ها نتایج مختلفی خواهند داشت که حتما توصیه می‌شود از آن‌ها نیز استفاده کنید.

فیلم و سریال و ویدیو: اطلاعاتی مانند پوستر، نام، نمره و موارد دیگر از فیلم‌ها و سریال‌ها می‌توانند در نتایج جستجو نمایش داده شوند. گوگل از ویدیوهای سایت شما نیز استفاده می‌کند.

اهداف تجاری: گوگل برای اهداف تجاری نیز می‌تواند از این استراکچر دیتاها استفاده کند. برخی از اهداف تجاری مانند مناسبت‌هایی است که شما ایجاد کرده اید. مانند ایجاد لندینگ پیج‌ها و مناسبت‌های دیگر. اگر برای شما سوال ایجاد شده است که صفحه فرود وردپرس چیست؟ به طور مختصر در آموزش استراکچر دیتا باید بگوییم که صفحاتی هستند که کاربر به قصد خاصی مستقیما وارد آن می‌شوند. از این صفحات در جشنواره‌ها استفاده می‌شود.

همچنین مشاغل و سازمان‌ها و آگهی‌های استخدام و همچنین محصولات نیز می‌توانند نشانه گذاری شوند. و در آخر نیز باید از ریویوها یاد کنید. ریویو یا همان بررسی‌ها نیز مورد توجه گوگل قرار خواهند گرفت.

چگونه از آموزش استراکچر دیتا استفاده کنیم؟

شما باید ابتدا به سایت اسکیما سری بزنید. در آن‌جا لیستی از رتبه‌بندی این استراکچر دیتاها وجود دارد. کمی در صفحه بگردید و موارد مورد نیاز خود را در جایی بنویسید.

در آموزش استراکچر دیتا شما باید سپس به دنبال نوع خاصی از آیتم‌هایی که گفتیم بگردید. ابتدا وارد structure and markup شوید. در این قسمت باید اسکیمای مناسب صفحه خود را انتخاب کنید. پس از آن در پایین صفحه آدرس صفحه ی خود را وارد کنید و بر روی گزینه ی start tagging کلیک نمایید.

کمی صبر کنید تا در سمت راست صفحه یک منو ایجاد شود. در این صفحه بخش مورد نظر وبسایت خود را انتخاب کنید. سپس برای انتخاب اسکیمای مورد نظر خود بر روی آن کلیک راست کنید و در نهایت گزینه ی خود را انتخاب کنید.

دقت کنید که اگر در منوی سمت راست قادر به پیدا کردن عنوان مورد نظر خود نبودید از دکمه add missing tags استفاده کنید. در انتها نیز بر روی creat HTML کلیک کنید.

در این قسمت از آموزش استراکچر دیتا باید گزینه ی JSON-LD را انتخاب کنید. این گزینه در بالای صفحه و قسمت راست آن قرار دارد. شما باید کدهایی که در پایین بخش ظاهر شده است را کپی کنید. سپس در تگHead کدهای HTML صفحه ی مورد نظر خود قرار دهید. در این قسمت دکمه finish را کلیک کنید.

برای این که کارهایی که تا الان انجام داده اید را مورد آزمایش قراردهید گزینه ی structure data testing tool را انتخاب کنید. در صفحه ای که باز می‌شود روی گزینه ی code snippet کلیک کنید. کد HTML که ایجاده شده است را کپی کنید و در این قسمت قرار دهید. سپس بر روی run test کلیک کنید.

در صفحه جدید باید گزینه ی try rich results test را انتخاب کنید. پس از این مرحله باید در صفحه جدید گزینه test code را انتخاب کنید. اگر با پیغام سبز روبرو شدید به این معناست که استراکچر دیتا شما به خوبی ایجاد شده است. در نهایت نیز موتورهای جستجو قادر به درک طبقه بندی‌های انجام شده توسط شما خواهند بود.

اگر در کار شمایی خطایی وجود داشته باشد در قسمت performance>search appearance در سرچ کنسول نمایش داده می‌شود. خطاها را جدی بگیرید. اگر تعداد این خطاها بیش از حد شود رتبه سایت شما می‌تواند با افت همراه شود.

در این مقاله سعی کردیم در مورد استراکچر دیتاها، نتایج غنی، اسکیما و موارد مربوط به آن‌ها صحبت کنیم. به شما آموزش استراکچر دیتا را بصورت کامل ارائه دادیم. اگر دیده شدن در گوگل برای شما اهمیت دارد توصیه می‌کنیم حتما این مقاله را مطالعه بفرمایید. همچنین در صورتی که سوالی دارید می‌توانید از تیم نور وب در این زمینه کمک بگیرید.

5
166 نمایش ها
Alireza eo
دربارهAlireza eo
استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام را چطور بریزیم؟قبلیاستراتژی تولید محتوا در اینستاگرام را چطور بریزیم؟سپتامبر 16, 2021
آموزش اسکیما - 0 تا 100 اسکیماسپتامبر 27, 2021آموزش اسکیما - 0 تا 100 اسکیمامرحله بعدی

Related Posts

سئو

تاریخچه سئو (seo) از دیروز تا امروز

تاریخچه سئو به دهه ۱۹۹۰ برمیگردد؛طراحان وب بزرگ دنیا از اهمیت بازدید کننده ها و از...

Alireza eo alireza.eo آگوست 2, 2021
سئو

بهترین متخصص سئو در محمودآباد

با پیشرفت محمودآباد از لحاظ اقتصادی و جمعیتی صاحبان هر کسب وکاری در این شهردر حال...

Alireza eo alireza.eo آوریل 4, 2022

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی ها
دسته‌ها
  • اینستاگرام 7
  • تلگرام 9
  • دسته‌بندی نشده 1
  • سئو 15
  • طراحی سایت 6
  • واتساپ 3
پست های اخیر
  • بهترین متخصص سئو در محمودآباد
    آوریل 4, 2022
  • بهترین متخصص و سئو کار حرفه ای در بابل
    بهترین متخصص و سئو کار حرفه ای در بابل
    آوریل 2, 2022
  • بهترین متخصص انواع طراحی سایت حرفه ای در آمل
    بهترین متخصص انواع طراحی سایت حرفه ای در آمل
    مارس 9, 2022
آژانس دیجیتال مارکتینگ نوروب

آژانس بازاریابی نوروب

  • مازندران، آمل، خیابان امام رضا
  • 09013146293
  • eonorweb@gmail.com
Facebook Instagram Linkedin Telegram
خدمات نوروب

خدمات ما

  • مشاوره سئو
  • طراحی سایت
  • ارسال پیام انبوه در واتساپ
  • ارسال پیام انبوه در تلگرام

نیاز به مشاوره دارید؟

همکاران ما پاسخگو شما خواهند بود

درخواست مشاوره

تمام حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به آژانس بازاریابی نور وب بوده و هرگونه کپی برداری از آن پیگرد قانونی دارد